Gravid Og Ondt I Lænden?

De fleste kvinder, der har været så heldige at være gravide, kender nok til det med pludselig, at døje med træthed og måske endda smerter

De fleste kvinder, der har været så heldige at være gravide, kender nok til det med pludselig, at døje med træthed og måske endda smerter fra lænden. Personligt mener jeg ikke, at graviditet bør opfattes som en sygdom, og det er derfor bestemt ikke mit formål, at sygeliggøre gravide kvinder. Men udenom alt er, at graviditet er en øget fysisk belastning på kroppens led, ledbånd, muskler og det øvrige bindevæv.

Forleden faldt jeg over et abstrakt der beskrev resultaterne fra et mindre tysk studie, hvor effekten af osteopati behandlinger på gravide kvinder med lændesmerter blev undersøgt. Efter 4 osteopati behandlinger, fordelt over 8 uger, blev smerterne hos kvinderne i testgruppen nedsat med hele 60%. Derudover blev kvindernes funktioner i dagligdagen også målt, og disse blev yderligere forbedret med 55%. Det jeg blev mest imponeret over var, at effekten faktisk holdt til EFTER at kvinderne fødte!

Der skal selvfølgelig yderligere undersøgelser til for, at bekræfte at resultaterne fra forsøget er en generel tendens, og ikke alene tilfældigt resultat fra et mindre randomiseret kontrolleret forsøg, men resultaterne er interessante. Men én ting er behandling, som jeg bestemt oplever, at virker i praksis og ikke kun på papiret, hvad kan DU gøre, hvis du døjer med graviditetsrelaterede smerter fra lænden?

Har du prøvet at bruge kuldebehandling over lænden? Flere af mine gravide klienter oplever lindring af deres smerter når de bruger kuldebehandling. For at få det mest optimale ud af det, bør du køle området ned 3-5 gange om dagen i 15-20 minutter ad gangen. Du kan bruge en pose frosne ærter, eller købe en gelepose som du opbevarer i fryseren. Husk at vikle posen ind i et tyndt stof, inden du lægger den ved huden.

Hvis du er fysisk aktiv, bør du forsætte med det så længe du kan, forudsat at du ikke får mere ondt imens- og/eller efter at du har trænet. Hvis ikke du har været fysisk aktiv inden graviditeten, kan du sagtens begynde at lave nogle øvelser selvom du er blevet gravid. De øvelser som de fleste af mine klienter har oplevet størst effekt af er, bækkenløft, wall-squat og lette mavebøjninger.

Det er min erfaring, at graviditetsrelatererede smerter fra lænden og bækkenet oftest bliver mindre med en kombination af behandling og specifikke øvelser. Er du selv gravid, eller kender du nogen der er gravid- og har ondt i lænden?

Leave a reply